Μουσική και 20ος αιώνας – Music in 20th century

Προς το τέλος του 19ου αιώνα η ευημερία της αστικής ευρωπαϊκής τάξης και τα τεχνολογικά επιτεύγματα είχαν ως αποτέλεσμα τη μαζικότερη ενασχόληση του κοινού με τις τέχνες. Όμως τα επιτεύγματα της πρωτοπορίας των αρχών του αιώνα  που μάχονταν την σοβαροφάνεια της εποχής και την επίπλαστη όπως θεωρούσαν αυτή ευημερία είχαν ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση του κοινού από τις σύγχρονες τάσεις, δεδομένου ότι το ευρύ κοινό δεν ακολουθούσε και δεν αναγνώριζε τα δημιουργήματα των νέων κινημάτων. Σταδιακά η στάση του κοινού διαφοροποιήθηκε και μετά το τέλος του Α’ Π.Π. (1914 – 1919) οι μοντερνιστές γνώρισαν ευρύτερη αναγνώριση μιας και θεωρήθηκαν ως προφήτες ελευθερίας και πρόδρομοι ενός νέου ήθους, ενώ μετά το τέλος του Β’ Π.Π. (1939 – 1945) έγιναν πλέον πλήρως αποδεκτοί.    Συνέχεια

Posted in Τέχνη | Tagged , , , , , ,

Happenings

Την περίοδο του μεσοπολέμου η άνοδος του φασισμού στην Ευρώπη οδήγησε πολλούς από τους εκπροσώπους των πρωτοποριακών κινημάτων να μεταναστεύσουν στην Αμερική. Στην Αμερικάνικη ήπειρο η ευρωπαϊκή τέχνη δεν ήταν εντελώς ξένη και η σύμπραξη των καλλιτεχνών αυτών οδήγησε στη δημιουργία νέων τάσεων που βασίζονταν στην πρωτοπορία των αρχών του αιώνα. Τα κύρια χαρακτηριστικά των τάσεων αυτών ήταν η κατάργηση των διαχωριστικών ορίων μεταξύ των τεχνών, ο αυθορμητισμός της καλλιτεχνικής δράσης, η ανάδειξη της προσωπικότητας και του ψυχισμού του καλλιτέχνη και η προσπάθεια σύνδεσης της τέχνης με την ίδια τη ζωή. Τα πρωτοποριακά κινήματα των αρχών του αιώνα στην Ευρώπη όπως του φουτουρισμού, του Ντανταϊσμού και του σουρεαλισμού αποτέλεσαν τη βάση έργων τέχνης από Αμερικανούς καλλιτέχνες που βασίζονταν σε ετερόκλητα υλικά και σε πρωτότυπες ιδέες που διακατέχονταν από αυθορμητισμό, τυχαιότητα και συμβολισμό τα οποία αποδόθηκαν με τον όρο «Happenings» (Γεγονός, Συμβάν, Δρώμενο). Συνέχεια

Posted in Τέχνη | Tagged , , , ,

Brutalism

Η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη αλλά και η έντονη αστυφιλία με τη δημιουργία μητροπόλεων είχαν ως αποτέλεσμα η αρχιτεκτονική να στραφεί προς νέες κατευθύνσεις. Ο μοντέρνος τρόπος ζωής σε μία μεγαλούπολη  εξυπηρετούσε πρωτίστως τις ανάγκες των κατοίκων της και κατόπιν την ομορφιά.

Συνέχεια

Posted in Τέχνη | Tagged , , , , ,

Οι τέχνες κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα – Arts in early 20th century

Κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα συνέβησαν στον ευρωπαϊκό χώρο σημαντικά γεγονότα. Από τη μια μεριά είχαμε το ξέσπασμα των δύο Παγκόσμιων Πολέμων που είχαν ως αποτέλεσμα την αποδιάρθρωση της ευρωπαϊκής κοινωνίας και την πρωτοκαθεδρία της Αμερικής σε παγκόσμιο επίπεδο και από την άλλη τη ραγδαία ανάπτυξη των επιστημών και της τεχνολογίας και την έμφαση στη ψυχολογία. Στο πλαίσιο αυτό οι καλλιτέχνες υιοθέτησαν μία ριζοσπαστική στάση η οποία αφενός μεν τους απομάκρυνε από τις παραδόσεις του παρελθόντος αφετέρου δε τους ώθησε σε καλλιτεχνικούς πειραματισμούς καθώς και στη δημιουργία πρωτοποριακών κινημάτων που σόκαραν. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίστηκε ως μοντερνισμός και διήρκησε σχεδόν μέχρι το τελευταίο τέταρτο του 20ου αιώνα. Συνέχεια

Posted in Τέχνη | Tagged , ,

Ρομαντική μουσική και προγραμματική συμφωνία – Romantic and program music

Η ρομαντική περίοδος στη μουσική, η οποία ακολούθησε την κλασικιστική δεν απετέλεσε μία ριζική τομή αλλά συνέχειά της, δεδομένου ότι ο Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) ήταν το πρότυπο όλων των μουσικών του 19ου αιώνα. Μολαταύτα η μουσική συνέβαλε στη διάδοση του κινήματος του ρομαντισμού, διότι μέσω αυτής εκφράζονταν καλύτερα τα συναισθήματα και ως εκ τούτου η μουσική δημιουργία και η ενασχόληση του κοινού με αυτή διευρύνθηκε από τις αρχές του 19ου αιώνα. Την περίοδο του ρομαντισμού τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά της μουσικής δημιουργίας ήταν η παραγωγή ορχηστρικής μουσικής και ειδικότερα η συμφωνία, η προσέγγισή της με την ποίηση και τη λογοτεχνία, η έρευνα μουσικών έργων του παρελθόντος, ο αυτοσχεδιασμός του καλλιτέχνη και η διαίρεση της μουσικής παραγωγής σε σοβαρή και ελαφρότερη ανάλογα το κοινό.Επιπρόσθετα, η βελτίωση των μουσικών οργάνων και ειδικότερα του πιάνου αλλά και των πνευστών, συνέβαλε στη δημιουργία έργων τεχνικώς δυσκολότερων και στην απόδοση μεγαλύτερης εκφραστικότητας από δεξιοτέχνες όπως ήταν ο Niccolò Paganini (1782 – 1840) και ο Franz Liszt (1811 – 1886). Συνέχεια

Posted in Τέχνη | Tagged , , ,

Ιμπρεσσιονισμός και αστικό τοπίο – Impressionism and urban landscape

Η αποστασιοποίηση από τους κανόνες των ακαδημιών, η ελευθερία έκφρασης του καλλιτέχνη καθώς και η αληθινή αναπαράσταση της πραγματικότητας, ήταν οι γενικές κατευθύνσεις του κινήματος του ρεαλισμού το οποίο αποτέλεσε με τη σειρά του μια επανάσταση στη ζωγραφική. Ο ρεαλισμός στη ζωγραφική εμφανίστηκε στη Γαλλία στα μέσα του 19ου αιώνα και με αφορμή την ανακάλυψη της φωτογραφίας, την επαφή με τα γιαπωνέζικα χαρακτικά καθώς και μια σειρά άλλων επιστημονικών και τεχνικών καινοτομιών, όπως ήταν τα χρώματα σε σωληνάρια και η ανάλυση του φάσματος των χρωμάτων, ώθησαν τους καλλιτέχνες να αλλάξουν στάση και να πειραματιστούν. Συνέχεια

Posted in Τέχνη | Tagged , , , ,

Οι τέχνες προς το τέλος του 18ου αίωνα και τον 19ο αιώνα – Arts towards the end of 18th century and the 19th century

Προς το τέλος του 18ου αιώνα στον ευρωπαϊκό χώρο συντελέστηκαν δυο σημαντικές επαναστάσεις η Βιομηχανική Επανάσταση που ξεκίνησε στην Αγγλία το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα και η Γαλλική Επανάσταση που ξέσπασε το 1789. Οι επαναστάσεις αυτές προκάλεσαν ραγδαίες αλλαγές στους κοινωνικό πολιτικό οικονομικούς ρυθμούς της ζωής των ανθρώπων και τα αποτελέσματα τους καθόρισαν τις μετέπειτα εξελίξεις.  Ομοίως την ίδια περίοδο εμφανίστηκε ένα πνευματικό κίνημα το οποίο κατόπιν έλαβε το όνομα ρομαντισμός και το οποίο προέκυψε από τους προβληματισμούς που έθεσε ο Διαφωτισμός και εναντιωνόταν στην ορθολογικότητα που προέκρινε η επιστημονική επανάσταση του Isaac Newton (1642 – 1727). Αυτοί οι παράγοντες συνέβαλαν στη διαμόρφωση, το 19ο αιώνα, ενός νέου ορισμού περί της έννοιας της τέχνης και του καλλιτέχνη. Συνέχεια

Posted in Τέχνη | Tagged , ,

Μουσική και Αντιμεταρρύθμιση – Music and Counter-Reformation

Η μουσική κατά το 17ο αιώνα αποτελούσε μέρος κοινωνικών εκδηλώσεων αλλά επίσης απέκτησε και την ιδέα της απόλαυσης. Στην Ιταλική Χερσόνησο πραγματοποιήθηκαν  οι πρώτες θεωρητικές συζητήσεις περί μουσικής, οι οποίες κατέληγαν στο ότι η μουσική δεν θα πρέπει να υπερτερεί του κειμένου, αλλά να το εξυψώνει και να δίνει συγκινησιακή ένταση. Ως εκ τούτου σταδιακά η μουσική που δημιουργείται άρχισε να διαθέτει χαρακτηριστικά «Baroque», δηλαδή να διακατέχεται από εντάσεις, αντιθέσεις, ρυθμό και γενικότερα χρωματισμό των λέξεων του κειμένου ώστε να συγκινεί.

Συνέχεια

Posted in Τέχνη | Tagged , , ,

Ζωγραφική και Αντιμεταρρύθμιση – Painting Art and Counter-Reformation

Το κέντρο της ζωγραφικής «Baroque» ήταν ομοίως η πόλη της Ρώμης. Τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά που υιοθέτησαν οι ζωγράφοι της εποχής ήταν οι εναλλαγές φωτός και σκιάσεων, η χρησιμοποίηση έντονων χρωμάτων, οι ρεαλιστικές και ζωντανές μορφές καθώς και οι πλούσιες και πολύπλοκες συνθέσεις. Οι ζωγραφικοί πίνακες ήταν σε μεγάλη κλίμακα, όπως επίσης και οι μορφές που απεικόνιζαν, ενώ ο ρεαλισμός τους προσέδιδε στο έργο δυναμισμό και φαινομενική κίνηση.

Συνέχεια

Posted in Τέχνη | Tagged , , , ,